بازاریابی مصالح ساختمانی

بازاریابی مصالح ساختمانی

بازاریابی مصالح ساختمانی یک مهارت پول ساز است. امروزه اگر در حوزه های محتلفی از ساختمان یا ساختمان سازی در حال فعالیت هستید، فراگیری بازاریابی مصالح ساختمانی یک اصل ضروری است. اگر حوزه کسب و کار شما نیز در ارتباط با خدمات یا مصالح ساختمانی است با ما همراه باشید اگر شما این مقوله را به خوبی نمی شناسید، نگران نباشید. ما در این مقاله سعی نمودیم تا شما را با بازاریابی مصالح ساختمانی بیشتر آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید.بیاید اول ببینم که اصولا بازاریابی چه معنایی می دهد.

بازاریابی چیست؟

تعاریف بازاریابی بسیار گسترده و پراکنده می باشد. ولی اگر بخواهیم به صورت خلاصه بازاریابی را معرفی کنیم می توان گفت که بازاریابی در واقع یک استراتژی و فرایندی است که به منظور معرفی محصولات و خدمات شما به مشتریان و مخاطبین صورت می گیرد. در واقع اگر شما از روش های مختلفی سعی نماید تا محصولات و خدمات خودتان را به مشتریان و مخاطبین معرفی کنید، تا بدین وسیله مخاطبین شما تبدیل به مشتری شده و از شما خرید نمایند، در واقع شما در حال بازاریابی محصول یا خدمات خودتان هستید.

نکته ای که شما باید در این قسمت به آن دقت نمایید این است که نوع و نحوه بازاریابی بسته به نوع کسب و کارتان می تواند متفاوت باشد. ما در این مقاله سعی نمودیم تا شما را با بازاریابی مصالح ساختمانی بیشتر آشنا کنیم و بگوییم که اگر در این حوزه در حال فعالیت هستید، از چه روش ها و شیوه هایی برای بازاریابی باید استفاده کنید تا بتوانید در کسب و کارتان موفق شوید. آنچه مسلم این است که در بازار مصالح ساختمانی، شرکت هایی که دارای هوش تجاری بیشتری نصب به رقبایشان هستند بسیار موفق تر خواهند بود.

اصطلاح  “مصالح ساختمانی” شامل طیف گسترده ای از دسته بندی ها می شود. این طیف از سیمان، فولاد، کاشی آجر، سنگ مرمر، رنگ و مواد شیمیایی گرفته تا چوب و لوله و شیرآلات را در بر می گیرد. ممکن است شما در یک و یا چند حوزه از این دسته بندی ها در حال فعالیت باشید. به هر حال نحوه و شیوه بازاریابی آن ها به یک صورت خواهد بود. ولی نکته ای که در این قسمت نهفته است این است که در ابتدا باید خودتان محصول خود را به صورت کامل بشناسید و بدانید که شما چه محصولی را به مشتری می فروشید. حتما برای این پرسش یک پاسخ صحیح و مناسب داشته باشید.

خب اکنون که کمی با بازاریابی مصالح ساختمانی بیشتر آشنا شدیم، بیاید نکاتی را که باید در بازاریابی مصالح ساختمانی رعایت کنید را با هم مرور کنیم :

نکاتی که لازم است در بازاریابی مصالح ساختمانی بدانید:

  • سازه رادار را انتخاب کنید

سازه رادار به عنوان مرجعی کامل و جامع از ساخمان ها و پروژه های در حال ساخت تهران در کنار شما است. به سادگی مشتریان هدف و ساختمان هایی که در مرحله ساخت مورد نیاز شما است را پیدا کنید با سازنده یا مجری تماس بگیرید و پروژه را بگیرید.

  • برند سازی کنید

برند سازی، هسته بازاریابی می باشد. محصولات یا خدمات شما دارای یک ویژگی می باشد که آن ها را از محصولات و خدمات دیگر فروشندگان مجزا می کند. شما باید این ویژگی را بشناسید و از آن در برندینگ محصولاتتان استفاده کنید. همیشه در حوزه بازاریابی مصالح ساختمانی خود برای این سوال پاسخ مناسب داشته باشید که ” یک مشتری چرا باید محصولات من خریداری کند؟”. پاسخ این سوال همان ویژگی است که شما را از دیگران متمایز کرده است. برای موفقیت بیشتر در برندسازی شما باید یک لوگوی مناسب نیز طراحی کنید تا مشتریان به وسیله این لوگو برند شما را بشناسند. این لوگو می تواند در برگیرنده نام شرکت ساختمانی شما و یا همان ویژگی مهمی باشد که مخاطب را ترغیب می کند تا از شرکت شما خرید کند. در آخر، ویژگی خود را بشناسید و آن را به برند تبدیل کنید.

  • مخاطب هدف خود را بشناسید

همیشه بدانید که در بازاریابی مصالح ساختمانی شما، مخاطبین چه کسانی هستند. این تصور غلط را از ذهنتان خارج کنید که محصول من برای تمامی افراد حاضر در بازار است. شما باید بدانید که با چه قشری از مردم در ارتباط هستید و محصولات و خدمات ساختمانی خود را برای چه افرادی تولید و یا روانه بازار وارد می کنید. مشتریان شما می توانند توزیع کنندگان عمده، توزیع کنندگان خرد، مدیران، مالکان، بساز بفروش ها، پیمانکاران، معماران و خیل عظیمی دیگری از افراد باشند. این نکته را در ذهنتان بسپارید : شما باید مخاطب هدف خودتان را بشناسید.

  • تبلیغات را فراموش نکنید

فراموش نکنید که شما وارد یک محیط رقابتی شده اید. باید از راه های مختلف شروع به تبلیغات محصول و یا خدمات خود نمایید. یکی از روش های تاثیر گذاری ساده و متداولی که در تبلیغات بازاریابی مصالح ساختمانی می توانید از آن استفاده کنید، روش تبلیغ دهان به دهان است. در این روش مشتریان در هنگام تصمیم گیری در مورد خرید مصالح خود از شما، به شنیده هایی که درباره کسب و کار شما به گوششان خورده است اکتفا می کنند. هنگامی که شما قادر به کنترل آن چه که مشتریان و خریداران درباره کسب و کار شما می زنند نباشید، قطعا فروش شما در بازار کاهش خواهد یافت.

 یکی از راه حل های این مشکل، پیگیری نزدیک با مشتریان است. سه مرحله فروش شامل جذب مشتری، فروش محصول و پیگیری مشتری است. در تبلیغات دهان به دهان پیگیری مشتری پس از خرید بسیار مهم است. در ضمن از روش های تبلیغاتی دیگر نیز غافل نشوید. شما باید علاوه بر بازاریابی دهان به دهان، به سمت بازاریابی آنلاین نیز حرکت کنید. برای پیشرفت در حوزه بازاریابی آنلاین مصالح ساختمانی، شما باید در شبکه ها مجازی حضور مستمر و فعالی داشته باشید. حتما افتتاح یک وب سایت و یک پیج اینستاگرام را در اولویت لیست تبلیغاتی خود داشته باشید.

  • با سازندگان ساختمانی همکاری داشته باشید

هیچ لزومی ندارد که شما در پیله خود فرو رفته و تنهایی شروع به کار کنید. شما می توانید با پیمانکاران و افرادی که در حوزه ساخت و ساز در حال فعالیت هستند همکاری داشته و با آن ها در تماس باشید. یکی از راه هایی که می توانید با سایر همکارانتان در تماس باشید، تماس تلفنی است. شما از طریق یک تماس تلفنی موفق می توانید محصولات و خدماتتان را به صورت کامل به آن ها معرفی نماید و آن ها را جذب کسب و کار خودتان نمایید. اگر امکان برقراری تماس تلفنی مستقیم را ندارید می توانید از روش های دیگری با پیمانکاران در تماس باشید. یکی از این راه ها ارسال پیامک به پیمانکاران است. بازاریابی پیامکی یکی از روش هایی است که به آسانی با داشتن یک بانک اطلاعاتی از افرادی که در صنعت ساخت و ساز و صنایع ساختمانی در حال فعالیت هستند، می توانید با این افراد در تماس باشید و محصولاتتان را تبلیغ نمایید. حتی شما می توانید از ایمیل مارکتینگ و ارسال ایمیل نیز بهره ببرید.

  • رقبا را آنالیز کنید

شما نباید در حوزه کسب و کارتان گوشه گیر باشید. اگر میخواهید که در بازاریابی مصالح ساختمانی موفق باشید باید از لاک خود خارج شده و بدانید که رقبایتان چه کسانی هستند. رقبای شما می توانند رقیب مستقیم یا غیر مستقیم باشند. رقیب مستقیم در واقع رقیبی است که همان محصول و خدماتی که شما عرضه می کنید را عرضه می کند ولی رقیب غیر مستقیم شما کسی است که کالا یا خدمات جایگزین محصول شما را به بازار عرضه می کند. شما باید بدانید که نقاط قوت رقبای شما چیست. آیا رقبای شما فروشندگان ماهر و قوی هستند و سازمان یا نهاد بزرگی را شامل می شوند یا خیر؟در این بین شما باید نقاط ضعف رقبایتان را نیز بدانید. در کل، شما باید در این رقابت، رقبا را آنالیز کنید.

  • با استراتژی به پیش روید

شما نمی توانید بدون داشتن یک استراتژی مناسب در بازاریابی مصالح ساختمانی موفق باشید. به یاد داشته باشید که قبل از ورود به بازار آن را رصد کنید. بعد از ورود نیز باید بدانید که چه اهدافی را در پیش روی خودتان دارید. اهدافتان را روی کاغذ بیاورید و برای آن ها برنامه ریزی داشته باشید. انتخاب یک استراتژی مناسب در هر حوزه ای بسیار می تواند به شما در پیش برد پلن هایتان کمک رسان باشد.

  • تاثیر گذار باشید

شما باید بر مخاطبین تاثیر بگذارید. این نکته را به یاد داشته باشید که مخاطب باید در جیب مبارکش دست کند و از شما خرید نماید. پس باید بدانید که شما باید به حدی بر روی مخاطب خود تاثیر مثبت بگذارید تا او تبدیل به مشتری شده و از شما خرید نماید. راه های تاثیر گذاری زیادی در مخاطب وجود دارد. شما می توانید از طریق ساخت یک تیزر تبلیغاتی حرفه ای، کمک از اینفلوئنسر هایی که در حوزه مصالح ساختمانی کار می کنند، خدمات مناسب در حین خرید و پس از آن ، حضور فعال در شبکه های اجتماعی و … استفاده کنید تا بر روی مخاطب خود تاثیر مثبت بگذارید.

  • مشکلات خود را شناسایی کنید

حتما بدانید که در حوزه کسب و کارتان، یعنی در حوزه مصالح ساختمانی، چه مشکلات و معضلاتی پیش روی شما است. از آن ها نترسید. مشکلاتتان را بر روی کاغذ بیاورید و برای آن هر کدام از آن ها راه حل های معقول و اساسی پیدا کنید.

نتیجه گیری :

فراگیری اصول بازاریابی مصالح ساختمانی برای موفقیت در این حوزه نه تنها یک اصل اساسی، بلکه یک اصل ضروری است. شما برای موفقیت باید به صورت کامل با اصول بازاریابی آشنا شوید، بازار پیش رویتان را بشناسید، مخاطبین هدفتان را شناسایی کنید و بعد از چیدن یک استراتژی و نقشه راه مشخص، دست به کار شوید. پس آستین هایتان را بالا زده و برای پیروزی در این مسیر دست به کار شوید.

Share:

این مقالات را هم بخوانید!